سرخ شدن حوض سلطان قم، شکار یک قلاده خرس در بابل، نابودی ۸۰ هکتار از جنگل های فسا، دستگیری قاچاقچی پرندگان در مشهد و افزایش ۲۰ درصدی کشف اسلحه از شکارچیان

به گزارش کناره، سید شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با اشاره به سرخ شدن رنگ دریاچه حوض سلطان قم در حاشیه اتوبان قم، تهران گفت: یکی از نکاتی که در خصوص این دریاچه‌های فراشور فصلی ‎‌هایی چون حوض سلطان را باور نداشتند و اصلاً این دریاچه را جزو تالاب‌ها به حساب نمی‌آوردند.در حوزه اکوسیستمی باید بیان کرد این است که شاید بسیاری حیات و فعالیت و زندگی و پویایی تالاب

وی افزود: این تغییر رنگ در واقع یک تلنگر بسیار جدی به همه کسانی بود که تا کنون تصور می‌کردند که دریاچه حوض سلطان و نظایر آن را باید تبخیر کرد و با رشد معدن کاری، ذخایر آن را برداشت و به حال خود رها کرد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: یک سری جلبک‌های تک سلولی که دو تاژکی هستند در آب‌های شور رشد پیدا می‌کنند. زمانی که شوری آب از یک غلظت خاص بالاتر می‌رود رنگ ریزه سرخ تولید می‌شود که همان ماده کاروتن یا ویتامین آ است که در صنایع غذایی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: کاروتن یا ویتامین آ در سطح صنعتی تولید می‌شود و یکی از مهمترین نیازهای بشر است که ارزش اقتصادی و دارویی بسیاری دارد و این پدیده اکولوژیکی ثابت کرد که چنین ظرفیت عظیمی را نباید به همین سادگی نادیده گرفت.

وی اظهارکرد: امسال سطح ذخایر آبی دریاچه حوض سلطان نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته و به نقل شرکت آب منطقه‌ای قم با تصویر هوایی ثابت شد که این سطح ذخیره از سال ۵۵ تا کنون در این دریاچه وجود نداشته است.

وی گفت: وقتی این سطح از آب ایجاد می‌شود و غلظت و شوری آب از یک سطحی فراتر می‌شود، کاروتن، خود را بروز می‌دهد و ثابت می‌کند که حفظ محیط زیست تا چه اندازه می‌تواند در روزهای سخت و همچنین توسعه اقتصاد مقاومتی به کمک ما بیاید.

یک خرس قهوه‌ای در جنگل‌های بابل شکار شد

محیط زیست مازندران از کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای براثر اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز در بندپی بابل خبر داد.

طبق اعلام محیط زیست مازندران، یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ (ماده) بر اثر اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز در منطقه جنگلی جاده ذغال سنگ گلیران واقع در منطقه بندپی بابل کشته شد.
لاشه حیوان کشف و پیگیری برای شناسایی عامل و یا عاملین این واقعه در دست بررسی است و متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

زیست بیش از ۵۰۰ رأس مرال قرمز در پارک ملی گلستان

رئیس پارک ملی گلستان معتقد است که جمعیت گونه حمایت شده مرال قرمز به عنوان بزرگترین گوزن بومی ایران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و مشارکت همیاران محیط زیست در حفظ حیات وحش در این پهنه بکر به بیش از ۵۰۰ رأس رسیده است.

شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های خوب امسال و حضور کمتر مردم در طبیعت به دلیل شیوع کرونا باعث روند رو به رشد زایش حیات وحش از جمله مارال قرمز در پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش شده است.

مهدی تیموری هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ رأس مارال قرمز بر اساس سرشماری جمعت جانوری در اواخر دهه ۵۰ در پارک ملی گلستان زیست می‌کردند که این آمار در سرشماری اوایل دهه ۹۰ با رسیدن به حدود ۲۰۰ رأس ۸۰ درصد کاهش جمعیت را نشان می‌دهد.

افزایش ۲۰ درصدی کشف اسلحه از شکارچیان غیرمجاز در کشور

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: کشف سلاح از شکارچیان غیرمجاز در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ بیست درصد افزایش داشته است.

آتش به ۸۰ هکتار از منطقه میانجنگل فسا آسیب رساند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فسا گفت: با ادامه آتش سوزی در منطقه میانجنگل فسا، ۸۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه در آتش سوخت.

هرمزی گفت: کمتر از یک سال گذشته در تیر ماه ۹۳ بیش از ۱۵ هکتار از این اراضی که محل زیستگاه گونه‌های حیوانی از قبیل کبک، طیور، خرگوش، لاک پشت وانواع خزندگان چون انواع مار سمی و غیر سمی و گونه‌های درختان جنگلی مانند بادام کوه، بنه، سنجد و بوته‌های گیاهی و مرتعی بود در آتش سوخت.

وی بیان کرد: منطقه میان جنگل فسا به وسعت ۵۰ هزار هکتار دارای پوشش گیاهی انواعی از درختان جنگلی مانند بنه، بادام کوهی، سرو کوهی و کیکم است.

کشف ۱۵ بهله پرنده شکاری از یک متخلف مشهدی

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از کشف ۱۵پ رنده ارزشمند شکاری از یک متخلف خرید و فروش پرندگان وحشی در مشهد خبر داد و گفت: متخلف دستگیر شده است.
وی ادامه داد: این موضوع منتج به کشف چهار بهله دلیجه از متخلف شد و با دریافت مجوز بازرسی منزل متهم، ۱۱ جوجه دلیجه دیگر نیز از منزل وی کشف و ضبط شد.

این مقام مسؤول گفت: دو قبضه اسلحه سرپر قاچاق، یک تاکسیدرمی سر قوچ وحش، یک قطعه پرنده سبزقبا، دوربین و قنداق و متعلقات سلاح شکاری و… از جمله کشفیات یگان از منزل این متهم بود.

به گفته وی، متهم تنها بابت پرونده خرید و فروش ۱۵ بهله پرنده دلیجه، موظف به پرداخت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه به دلیل ضرر و زیان وارده به محیط زیست است.

احیا و بازسازی مرجانهای جزیره خارک

طرح احیا و بازسازی مرجان‌ها در جزایر خارک و خارگو با حضور کارشناسان مجری و تحت نظارت معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست بوشهر آغاز شد.

این طرح که شامل چند مرحله بوده و ۲ سال به طول خواهد انجامید توسط پژوهشکده محیط زیست انجام خواهد شد. در مرحله نخست فاز مقدماتی شامل بررسی وضع موجود و نمونه برداری‌های لازم صورت می‌گیرد و با کاشت مرجان و پایش منطقه ادامه خواهد یافت.

فرهاد قلی نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: مناطق مرجانی از مهمترین زیستگاه‌های موجود از نظر تنوع زیستی و تولیدات طبیعی بوده و حفظ سلامت آنها باعث تداوم چرخه حیات در دریاها و اقیانوس‌ها می‌گردد و گونه‌های بسیاری از آبزیان به این مناطق وابسته اند.

رکورد آبگیری تالاب بختگان در بین تالاب‌های ایران در مقایسه با سال گذشته

طبق بررسی مرکز سنجش از دور وابسته به سازمان فضایی ایران تصاویر ماهواره‌ای تالاب‌های مهم کشور را در دو روز مشابه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این پهنه‌های مهم آبی، تالاب بختگان رکورد آبگیری زد.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: پایش ماهواره‌ای تغییرات سطح برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها در اردیبهشت ۹۹ نسبت به اردیبهشت ۹۸ نشان می‌دهد تالاب بختگان که در سال ۹۸، ۱۵.۶۸ کیلومتر مربع آبگیری شده بود در اردیبهشت امسال ۱۵۵.۹ کیلومتر مربع آبگیری شود و ۸۹۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش آبگیری داشته که رکورد افزایش آبگیری در بین دریاچه‌های مهم ایران را زده است

انتهای پیام/.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار