بسیاری از بلیت های سفر با حمل و نقل عمومی به فروش رفته است و نگرانی از اعمال نشدن سفت و سخت ممنوعیت سفر بین استانی و بروز پیک پنجک کرونا وجود دارد.

 

به گزارش کناره ،  این روزها روند بیماری کرونا در ایران به سراشیبی افتاده و مرگ ومیرهای کرونا به حدود 200 نفر رسیده است اما همچنان در برخی روزها تعداد بستری ها افزایش پیدا می کند، هرچند روند کلی کشور نزولی است البته نگرانی ها برای پیک پنجم کرونا به ویژه در پنج استان وجود دارد و مسئولان از وقوع پیک پنجم در تیرماه هشدار می‌دهند و سفر، برگزاری مراسم‌ و جشن در خرداد و تیر، شیوع کرونای جهش یافته هندی و آفریقایی، عدم رعایت نکات بهداشتی در انتخابات به ویژه انتخابات شهر و روستا و بسته بودن درب و پنجره‌ها به دنبال گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها پنج عامل خطر در بروز پک پنجم کرونا محسوب می‌شوند.

حالا امتحانات دانش آموزان رو به اتمام است و تعطیلات نمیه خرداد ماه از فردا آغاز می شود و بیم سفر و شیوع کرونا مانند تعطیلات نوروز وجود دارد، بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا سفر در تعطیلات ممنوع شده است اما بنابر اخبار واصله بسیاری از خانواده ها قبل از شروع ممنوعیت‌ها بار سفر بستند و دل به جاده زدند تا قبل از شروع ممنوعیت ها به مقصد برسند، همچنین با سر زدن به سایت های خرید و فروش بلیت می بینیم که همه بلیت های هواپیما و قطار برای سفر به استان‌های مسافر پذیر به فروش رفته اند و این یعنی بسیاری از مسافران با حمل و نقل عمومی راهی سفر شده اند و خطر انتقال ویروس از نقطه ای به نقطه دیگر وجود دارد.

سفر و کرونای جهش یافته عوامل خطر پیک پنجم کرونا

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه سفر یکی از عوامل خطر در بروز پیک پنجم کروناست، گفت: این‌که پس از پایان امتحانات بچه‌ها، سفرها آغاز می‌شود، یک رسم دیرینه است و پس از کنکور هم به شدت سفرها افزایش پیدا می‌کند.

رئیسی افزود: همچنین ویروس جهش یافته هندی یکی دیگر از عوامل خطر در بروز پیک پنجم کروناست که در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشاهده کردیم و می‌تواند یک عامل جدید باشد زیرا قدرت سرایت بیشتری به نسبت سایر ویروس‌های جهش یافته مثل بریتانیایی دارد.

نگرانی‌ها از وقوع پیک پنجم کرونا در ایران

علیرضا ناجی رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌ دانشوری و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه پیک‌های کرونا محتوم نیستند و رخ دادن آنها بستگی به عملکرد خودمان دارد، گفت: متاسفانه شواهدی را می‌بینیم که باعث نگرانی ما بابت وقوع پیک پنجم کرونا در کشور شده است

ناجی افزود: باید با مطالعه پیک‌های قبلی اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. مثال بارز این موضوع، ویتنام است که در یک سال اخیر در مدیریت بحران کرونا بسیار موفق بود اما با یک سهل‌انگاری موارد ابتلا در آن اوج گرفته است

وی گفت: ترکیب دو واریانت ویروس کرونا می‌تواند برای کشور بسیار خطرناک باشد. در کشور به دلایل مختلف در زمینه پایش ویروس‌ها بسیار ضعیف هستیم اما اگر در بسیاری از موارد قوی نیستیم باید حتما در زمینه نظارت بر شهرهای جنوبی قوی عمل کنیم چرا شیوع واریانت آفریقای جنوبی در جنوب ایران بسیار خطرناک است و ترکیب این واریانت با واریانت هندی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

پیک پنجم کرونا

وضعیت شکننده بیماری و خطر شیوع کرونای هندی و آفریقای جنوبی

در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و در استان‌های جنوبی کشور شاهد گزارشی از مواردکرونای آفریقای جنوبی و هندی هستیم و خطر انتقال این ویروس‌های جهش یافته با سایر استان‌ها وجود دارد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است.

 لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: در هفته اول خرداد ماه شاهد کاهش ۱۸ درصدی در موارد بستری به علت کرونا، کاهش ۲۲ درصدی در تعداد موارد مرگ و میر و کاهش ۱۳.۴ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان‌های البرز، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی گزارش شده است.

لاری اظهار کرد: کمترین میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی در هفته گذشته در کشور در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده و استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، فارس، سمنان، تهران، قزوین، زنجان، کرمانشاه و اردبیل دارای رعایت مطلوب‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استانها هستند.

جریمه‌های اعمالی برای سفر در تعطیلات نیمه خرداد ماه

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد: سفر بین استانی بدون توجه به رنگ بندی شهرها، از ساعت ۱۲ ظهر فردا چهارشنبه ممنوع است و این ممنوعیت تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ادامه دارد.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از نیروی انتظامی درخواست کرد تا نسبت به اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای تحقق مصوبه ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خرداد ماه اقدامات ضروری را اجرایی کند.

همچنین برابر طرح هوشمند مدیریت محدودیت ها ، برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه ها اعمال خواهد شد.

بنابر اعمال طرح هوشمند مدیریت محدودیت‌ها، وسایل نقلیه شخصی غیرمجاز در شهرهای با وضعیت رنگ قرمز مبلغ یک میلیون تومان و در شهرهای با وضعیت رنگ نارنجی و زرد مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

برای شهرهای زرد، صرفاً در طول این بازه زمانی نیز جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای یکبار اعمال خواهد شد.

خروج پلاک‌های بومی و ورود پلاک‌های غیر بومی «به» و «از» شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ممنوع و متخلفان مشمول اعمال قانون خواهد شد.

همچنین تردد کلیه وسایل نقلیه شخصی در ساعات شبانه (از ساعت ۲۲ شب تا ساعت ۳ بامداد) ممنوع است و رانندگان متخلف مبلغ ۲ میلیون ریال جریمه خواهند شد.

جریمه سفر

سفر با حمل و نقل عمومی آزاد است

خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاهای اساسی شامل اعمال ممنوعیت‌ سفر و تردد نیستند و ممنوعیت مسافرت مشمول سفر با سیستم حمل و نقل عمومی(هواپیما، اتوبوس و قطار) نمی‌شود.

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشور هم به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر لغو سفر‌های هوایی نشده است، گفت: سازمان هواپیمایی کشور آمادگی کامل در رابطه با انجام دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و در صورت اعلام لغو سفر‌های هوایی آن را انجام خواهیم داد.

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای نیز در این باره اعلام کرد: دستور رئیس جمهور در رابطه با محدودیت‌های سراسری سفر در تعطیلات پیش رو شامل سفر با خودرو‌های شخصی است. این سازمان برای اجرای دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی دارد.

در حال حاضر تمامی سفر‌های جاده‌ای در بخش حمل ونقل عمومی با رعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

سفر با حمل و نقل عمومی

نقض قرنطینه ۲۲ درصد بیماران کرونایی

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به انتشار برخی گزارش ها مبنی بر احتمال ورود به پیک پنجم بیماری گفت: وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور طبق آخرین گزارش ها مطلوب نیست و انتظار بر این است که وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی ارتقاء یابد.

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: موضوع نقض قرنطینه بیماران کرونا از دیگر محورهای مورد اشاره معاون امنیتی وزیر کشور بود و در این خصوص گفت: طبق گزارش سازمان حراست کل کشور، حدود ۲۲ درصد کل بیماران کرونایی نقض قرنطینه داشته اند و لازم است در این خصوص با محوریت وزارت بهداشت تدابیر جدی اندیشیده شود.

ذوالفقاری با اشاره به این نکته که در موضوع نقض قرنطینه نباید صرفاً به جریمه اکتفا کرد گفت: اطلاع رسانی مناسب در این موضوع ضروری است و از این جهت، ارسال پیامک سریع به ناقضین قرنطینه از سوی وزارت بهداشت باید به صورت هدفمند اجرا شود تا ناقض متوجه جدیت کار شود.

پیش‌بینی‌ها برای میزان ترددهای بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد ماه

بر اساس پیش بینی ها احتمال افزایش سفرها در تعطیلات نیمه خرداد ماه وجود داشت چرا که امتحانات دانش آموزان رو به پایان بود اما با تصمیم ستاد کرونا درباره اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت پیش‌بینی می‌شود که تردد بین استانی در روزهای پیش رو نسبت به ایام مشابه سال قبل، کمتر شود.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که به صورت متوسط در روزهای ۱۲ تا ۱۷ خرداد، بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه بین استان‌های کشور تردد داشته باشند.

مرکز مدیریت راه‌های کشور در آخرین گزارش خود اعلام کرد که مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بیانگر ارتباط مستقیم میزان مبتلایان به کرونا و میزان تردد بین شهری است به گونه‌ای که با افزایش یک درصدی ترددهای بین استانی حدود ۱.۹ درصد مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابند.

سفر

درخواست عجیب برای لغو محدودیت‌ها در سفرهای هوایی

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همه شرکت‌های هواپیمایی داخلی از اول آبان ماه موظفند تنها تا سقف ۶۰ درصد ظرفیت کابین پرواز نسبت به فروش بلیت هواپیما و جذب مسافر در سفرهای هوایی اقدام کنند

یونس دقیق‌کیا با بیان اینکه عدم لغو محدودیت ۶۰ درصد در سفرهای هوایی ضررهای جبران ناپذیری به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است، اظهار کرد: خواستار لغو این محدودیت در پروازها هستیم و این درخواست با توجه به شواهد علمی موجود در سایر کشورها مطرح شده و بارها این کار را آن را اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به افزایش روند واکسیناسیون در کشور از یک سو و ضررهای جبران ناپذیر اعمال محدودیت ۶۰ درصد پذیرش مسافر برای شرکت‌های هواپیمایی از سوی دیگر، درخواست لغو این محدودیت را بار دیگر تکرار می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد که با توجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده‌ای که شرکت‌های هواپیمایی با آن روبرو هستند، هدر رفتن ۴۰ درصد از ظرفیت منابع ملی در پروازها هیچ توجیهی ندارد.

دقیق کیا گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شرایط تحریمی که نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند و ناوگان موجود را سرپا نگه دارند. از سوی دیگر عدم استفاده از ظرفیت کامل پروازها و محدود کردن مردم برای استفاده از ظرفیت کامل پروازها، به معنای هدر رفتن سرمایه‌های ملی در شرایط کنونی است.

سفر با هواپیما

با توجه به ممنوعیت سفر پیش بینی می‌شود ترافیک در محورهای چالوس، هراز، رشت – قزوین و فیروزکوه روان باشد و در تعطیلات نیمه خرداد ماه شاهد شلوغی جاده‌های کشور نباشیم.

البته باید دید این سختگیری‌ها برای تردد وسایل نقلیه مختلف تا چه اندازه اعمال خواهد شد و آیا آمار سفرهای جاده‌ای به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد یا آنکه مانند برخی از تعطیلات شاهد افزایش سفرهای جاده‌ای خواهیم بود.

 نباید عادی انگاری و رعایت نکردن نکات بهداشتی باعث شود دوباره موج جدیدی ابتلا به کرونا اتفاق بیفتد و به همین دلیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از سفرهای غیرضروری و دورهمی ها، مهم ترین راه برای پیشگیری از کروناست و می توان عامل اصلی ایجاد وضعیت بحرانی در جامعه و آغاز موج های جدید کروناویروس را جدی نگرفتن این توصیه های بهداشتی دانست.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار