به گزارش کناره ، آیا می دانید که بیشترین علل بیماری و مرگ و میر مردم در کشورمان کدام بیماری ها هستند؟ برای اینکه به پاسخ این سوال برسیم نیازی به عدد و رقم و آمار نیست.کافیست به دور و بر خود نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که اغلب مردم یا با

1-    سکته قلبی و مغزی مرده اند یا

2-     بخاطر تصادفات و حوادث فوت کرده اند یا

3-    با مرض قند و دیابت دست به گریبانند.

4-    برخی از مردم هم، همواره تنگی نفس،آسم و یا برونشیت دارند.

ضمن اینکه اگراین بیماری ها در زمان های قدیم افراد پیرتر را مبتلا می کرد،متاسفانه امروزه  در افراد جوان هم باعث بروز مرگ یا ناتوانی می شود و خانواده های زیادی را به سبب مرگ والدین خانواده یا بروز عوارض متعاقب ابتلا به این دسته از بیماری ها به خود مشغول می کند.

کمی بیشتر فکر کنید .......

تا کنون چقدر شنیده اید که فلان کس با اینکه سن بالایی نداشت دچار سکته شده و فوت کرده است؟؟؟!!!

این گروه از بیماری ها، بیماری های غیرمسری یا غیرواگیر نامیده می شوند چون عامل میکروبیدر پیدایش و انتشار آنها دخالتی ندارد.گاها حتی حوادث ترافیکی هم در این گروه طبقه بندی می شوند.

طبق آخرین آمار،امروزه نزدیک به 90% مرگ و میر مردم کشورمان بعلت ابتلا به این بیماری هاست. در واقع 76% علل مرگ مربوط به خود بیماری های غیرواگیر و 14% مربوط به سوانح و حوادث است.بررسی ها نشان می دهد اولین علت مرگ زنان و مردان 70 - 30سال در سال های اخیر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده است.دومین و سومین علت مرگ در مردان به ترتیب حوادث غیر عمد و سرطانها و برای زنان نیز سرطانها و حوادث غیر عمد بوده است.

اما در اینجا این سوال مطرح می شود که : اصلا دلایل بروز و شیوع این دسته از بیماری ها چیست و برای پیشگیری از آن در کل جامعه چه برنامه هایی در سطح جهان و کشور وجود دارد؟؟؟

در پاسخ باید گفت:

اولا افزایش روزافزون بیماری های غیرواگیر فقط مشکل کشور ما نیست بلکه مشکل اغلب کشورهاست.شاید یکی از علل آن این باشد که در کل دنیا در طی سال های اخیر بعلت افزایش رفاه و امکانات و از طرفی اجرای مطلوب برنامه واکسیناسیون  و در نتیجه کنترل بیماری های واگیر ، طول عمر مردم افزایش یافته است.طبیعی است هرچه سن بالاتر برود،بیماری های قلبی و سرطان ها هم رایج تر می شود.

ثانیا رفتار و شیوه زندگی مردم در طی سالیان اخیر زمینه را برای ابتلا به این بیماری ها فراهم کرده است.متاسقانه مردم کم تحرک شدند،مصرف غذاهای چرب ، شیرین و پرنمک  مانند فست فودها ، کنسروها و ... بیشتر شده است.تعداد زیادی از مردم سیگار و قلیان می کشند و ...

بنابراین شیوع بیماری های غیرواگیر یک مشکل جهانی است و تنها مختص کشور ما نیست.به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی چندسالی است که مقابله با این بیماری ها را در دستور کار خود قرار داده و کشورهای جهان را نیز متعهد به کنترل بیماری های قلبی عروقی،سرطان ها،دیابت و بیماری های تنفسی از طریق کنترل عوامل خطر مهم دخانیات ، تغذیه نامناسب ، بی تحرکی و مصرف الکل نموده است.در کشور ما هم وزارت بهداشت و درمان از سال های گذشته برنامه ریزی برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها را در دستور کار خود قرار داد و با در نظر گرفتن پیشنهادات سازمان جهانی بهداشت، برنامه های خوبی را در جهت کنترل این دسته از بیماری ها طراحی کرد.از جمله این برنامه ها ارائه و اجرای برنامه خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان است که مجموعه ای از خدمات مربوط به سلامت را به تمامی افراد بالای 30 سال در مراکز خدمات جامع سلامت شهری/روستایی (مراکز بهداشتی درمانی شهری/روستایی سابق) و خانه های بهداشت به شرط مراجعه فرد به مراکز و خانه های بهداشت ارائه می نماید.

خدمات فوق که بطور رایگان نیز ارائه می گردند به اختصار عبارتند از :

  •         اندازه گیری قد و وزن و محاسبه نمایه توده بدنی فرد
  •         آموزش تغذیه سالم
  •         بررسی وضعیت سلامت روان میانسال
  •         درخواست انجام آزمایشات رایگان FBS و کلسترول ( بار اول بطور  رایگان ) در آزمایشگاه مرکزی شهرستان یا مراکز نمونه گیری مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان
  •         انجام خطرسنجی بیماری های قلبی عروقی و تعیین درصد احتمال بروز حوادث قلبی عروقی طی 10 سال آینده برای فرد
  •         انجام تست خون در مدفوع بطور رایگان( احتمالا از نیمه دوم سال جاری در صورت تامین تجهیزات مورد نیاز برنامه ) جهت انجام غربالگری سرطان کولورکتال و شناسایی زودهنگام این سرطان با توجه به شیوع نسبتا بالای این سرطان در کشور
  •           انجام معاینه پستان و آموزش خودآزمایی پستان به خانم های میانسال و درخواست ماموگرافی در صورت لزوم
  •         انجام تست پاپ اسمیریا سرطان دهانه رحم ( تفسیر آزمایش در آزمایشگاه همراه با پرداخت هزینه مطابق تعرفه می باشد)
  •         انجام یک نوبت ویزیت میانسال بطور رایگان توسط پزشک و ماما

که صرفا با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت (مرکز بهداشتی درمانی) یا خانه های بهداشت محل سکونت خود ، می توانید از خدمات فوق بطور رایگانبهره مند گردید.

منتظر دیدار شما همشهریان عزیز در مراکز خدمات جامع سلامت شهری/روستایی شهرستان هستیم.

واحد سلامت خانواده و جمعیت

مرکز بهداشت شهرستان بندرگز

 

/انتهای پیام

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار