مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه پَسروی آب دریای خزر و خلیج گرگان باعث بازماندن فعالیت بنادر گز و ترکمن شد، گفت: بنادر گز و ترکمن به گِل نشستند.

به گزارش کناره به نقل از فارس، سه بندرگاه در سطح استان گلستان داریم بنام بندرگز، بندرترکمن و بندر خواجه‌نفس است و با توجه به اینکه استان‎های گلستان، گیلان و مازندران در شمال کشور ایران قرار دارند و کریدور اقتصادی روسیه و ایران و همچنین هندوستان است بر آن شدیم تا وضعیت فعالیت‎های اقتصادی استان گلستان را در بخش بندرگاهی برسی کنیم.

با توجه به اینکه بندرگاه‎های ترکمن، گز و خواجه‎نفس از گذشته فعالیت‎های بسیار خوبی از نظر اقتصادی داشتند درصد آن شدیم تا دلیل اینکه تا این لحظه این بنادر فعال نیستند را بررسی کنیم زیرا ده‎ها سال است که این بنادر از نظر اقتصادی فعالیتی ندارند.

در گفت‎وگوی تفصیلی که خبرنگار فارس با الله‎یار اسعدی مدیر بنادر دریانوردی گلستان صورت گرفت می‎خواهیم دلیل اینکه تا این لحظه بنادر ترکمن و گز از لحاظ اقتصادی فعال نبودند را بررسی کنیم.

فارس: دلیل اینکه تا این لحظه بنادر ترکمن و گز از لحاظ اقتصادی فعال نبودند را بیان کنید؟

اسعدی: بنادر ترکمن و گز از قدیمی‎ترین بنادر خزر و مازندران است که در گذشته بسیار دور مراودات تجاری از این دو بندرگاه انجام می‎گرفت و دولت وقت در سال 1373 به این نتیجه رسید که بنادر استان گلستان را احیا کنند.

بنادر ترکمن و گز در سال 1373 با پارامترهای دریایی در استان گلستان شناخته شد و مکان‎سنجی این بنادر احیا گردید که متاسفانه در سال‎های اخیر به دلیل مسدود شدن دو کانال منتهی به خلیج گرگان که چاپاقلی و خزینی است راه‎آبی از دریای خزر به واسطه این 2 کانال داشتیم.

هنگامی که این دو کانال مسدود شدند تقریبا خلیج گرگان کم‎آب شد و متاسفانه از سال گذشته پَسروی آب دریای خزر و به تبع آن خلیج گرگان را سبب شد و منجر به بازماندن فعالیت این بنادر گردید.

بنادر گز و ترکمن به گِل نشستند و پَسروی آب دریای خزر و خلیج گرگان و همچنین مسدود شدن دو کانال باعث شد که این بنادر از فعالیت اقتصادی باز بمانند.

فارس: زمانی بندر خواجه‎نفس برای فعالیت‎های اقتصادی بر روی زبان‎ها افتاد اما چند سالی است که دیگر خبری از آن پروژه نیست دلیل آن را در چه عاملی می‌‌دانید؟

اسعدی: در سال 1385 بود که مدیران وقت گلستان و سازمان بنادر در این استان تصمیم گرفتند بندری بنام بندر خواجه‎نفس را جایگزین دو بنادر گز و ترکمن کنند سرمایه‎گذار پای کار آمد و مجوزهایی نیز صادر و در دو مرحله نیز تمدید شد.

با توجه به اینکه دولت، نماینده ولی‎فقیه گلستان و مجمع نمایندگان گلستان پشت این موضوع بودند تا بندر خواجه‎نفس را احیا کنند تا سال 1390 متاسفانه هیچ فعل و انفعالاتی بر اساس مجوزهای صادر شده از سازمان بنادر اتفاق نیافتاد و سرمایه‎گذار پای کار نیامد.

در سال 1390 تیم جدیدی وارد گلستان شدند و مذاکره کردیم و از سال 1390 الی 1393 درگیر تغییر و تحول سهام گذشته بندر خواجه‎نفس بودند و سرانجام در سال 1393 پای کار آمدند ولی متاسفانه فعل و انفعالاتی از سوی سرمایه‎گذار جدید هم صورت نگرفت و پسروی آب باعث شد که بندر خواجه‎نفس اکنون هم آبی در حوضچه و اسکله که پیش‎بینی شده بود ندارد سازمان بنادر اهتمام ویژه‎ای دارد تا بخش خصوصی پای کار بیاید ولی متاسفانه بخش خصوصی پای کار نیامده است.

سازمان بنادر و دریانوردی گلستان مکان جدیدی بنام بندر سبز خزری در منطقه گمیشان را مکان‎سنجی کرده است که مطالعه صفر این بندرگاه را انجام دادیم و بندر سبز خزری منطقه گمیشان تنها نقطه مستعدی است که می‎توانیم بندر بی‎خطر از لحاظ پسروی آب در منطقه گمیشان است.

وزیر راه و شهرسازی دستور ویژه‎ای دادند که ان‌شاءالله بندر سبز خزری در منطقه گمیشان به مرحله اکران عمومی و بین‎المللی برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار